Tussen Publiek en Politiek: topambtenaren over wat nodig is

Meer vertrouwen in de overheid. Hoe kunnen topambtenaren daaraan bijdragen? De deuren moeten verder open, de defensieve reflexen overboord. Om het geluid van buiten naar binnen te halen en mensen een stem te geven. En om maatschappij, politiek en media te laten zien hoe de overheid werkt. Welke rol pakken topambtenaren daarin? Daarover gaat de nieuwe podcastserie Tussen Publiek en Politiek.

logo podcasts

In de podcast gaan topambtenaren in gesprek met experts van buiten en binnen de overheid. Ze praten over wat nodig is om beter contact te maken, een verandering tot stand te brengen. Wat vraagt dit van het leiderschap van topambtenaren? Hoe geven zij het goede voorbeeld, hoe nemen zij mensen mee? Maar ook: waar hebben ze spijt van en wat moeten ze (af)leren? Wat zijn volgens topambtenaren en anderen hun blinde vlekken en dode hoeken, wat gaat er goed en wat zouden topambtenaren meer mogen doen?

De podcastserie is onderdeel van het programma ‘Alles begint bij contact’, dat in 2021 is gestart door de VoRa, het overlegorgaan van de directeuren Communicatie van de ministeries. Aanleiding daarvoor was het rapport ‘Ongekend onrecht’. In het programma zijn verschillende acties opgenomen die de Rijksoverheid en kabinet moeten ondersteunen bij betekenisvol contact met de samenleving.

Alle podcasts zijn terug te luisteren via Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts.

Aflevering 4: Ron Roozendaal en José van Dijck over de digitale overheid

Ron Roozendaal (kwartiermaker Digitale Samenleving/plaatsvervangend DG bij Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en José van Dijck (hoogleraar Media en digitale samenleving aan de Universiteit Utrecht) kijken naar de risico’s van de digitale overheid en gevolgen van digitalisering voor het vertrouwen van de burger in de overheid. Specifiek kijken we naar ethische vragen rond mensen die niet digitaal vaardig zijn, algoritmes en privacy.

Beluister de podcast op Google Podcast

Aflevering 3: Nathalie van Berkel en Mathieu Segers over moraal en menselijke maat

Nathalie van Berkel (lid raad van bestuur UWV) en Mathieu Segers (hoogleraar Hedendaagse Europese Geschiedenis en Europese Integratie) gaan het gesprek met elkaar aan over wat het belang is van de menselijke maat in regelgeving. Hoe werkt dat voor de Nederlandse overheid? Hoe kijken zij daar naar vanuit hun verschillende perspectieven? Wat kan beter en wat gaat al steeds beter? Hoe belangrijk is ethiek? Je hoort het allemaal in aflevering 3 van 'Tussen publiek en politiek'.

Aflevering 2: Michèle Blom en Kim Putters over het vertrouwen van Nederland

Michèle Blom (directeur-generaal Rijkswaterstaat) en Kim Putters (ten tijde van de opname nog directeur SCP, inmiddels voorzitter van de SER) in gesprek over het vertrouwen van Nederland, over hun eigen ervaringen met de overheid en wat zij vanuit hun professionele rol kunnen en willen doen om de betrouwbaarheid van de overheid te verbeteren.

Beluister de podcast op Google Podcast

Aflevering 1: Dick Schoof en Gerdi Verbeet over werken voor politiek en samenleving

Dick Schoof (secretaris-generaal Justitie en Veiligheid) & Gerdi Verbeet (voormalig voorzitter van de Tweede Kamer) spreken over werken voor politiek en samenleving.

Nieuwe edities

Luister deze zomer en doe inspiratie op! De serie is inspirerend voor topambtenaren en informatief voor iedereen die zich afvraagt: hoe kunnen wij in Nederland zorgen voor beter contact tussen publiek en overheid?